حضرت مادر.س

سیره ی مادر(سلام الله علیها) - بخش پنجم

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۳۱ ب.ظ

حضور سیاسى‏

بى ‏تفاوتى در قبال آنچه در جامعه مى‏ گذرد، به خصوص در زمینه وضعیت سیاسى و اجتماعى و حقوق عمومى، دور از روش و منش اسلامى است.
حضرت زهرا (علیها السلام) ، دختر رسول بزرگوارى است که «مدنیت اسلام» را بر پایه وحى پدید آورد و به مسلمانان، تعهد اجتماعى و نظارت بر عملکرد مسؤلان و حساسیت به معروف و منکر را آموخت.


دختر رسالت، به مسائل اجتماعى و سیاسى جامعه اسلامى بى‏ تفاوت نبود و جبهه حق را یارى مى‏ کرد.
پس از رحلت پیامبر(ص)که خلافت را غصب کردند و فدک را از او گرفتند، او همراه زنان بنى ‏هاشم به مسجد رفت و در جمع مسلمانانِ حاضر، ضمن خطبه ه‏ایی که پشت پرده خواند، از بدعت‌ها، ستم‌ها، حق‏کُشی‌ها و فراموش کردن وصیت رسول خدا(ص)و جان گرفتن دوباره سنت‌هاى جاهلى انتقاد کرد و ریشه‏ هاى سهل‏ انگارى در دفاع از حق، و فراموش کردن توصیه‏ هاى قرآن و پیامبر را در عادت کردن به زندگى مرفّه و دنیادوستى و لذّت‏ طلبى دانست و آنان را که به آن سرعت، دستاوردهاى وحى و دین و خدمات و زحمات پیامبر(ص) را از یاد بردند، نکوهش کرد.
خطبه او (که تاکنون بارها از سوى دانشمندان دینى شرح شده است)، نشانه تعهد اجتماعى و حضور در صحنه دفاع از بنیان هاى دینى و مبارزه با بدعت‌ها و غفلت‌هاست.
تلاش براى اثبات حق و ولایت على‏ (علیه السلام)  و مبارزه با انحراف در رهبرى امت اسلامى را تکلیف خود میدانست. گاهى شب‌ها به همراه على‏ (علیه السلام)  به در خانه مهاجران و انصار می رفت و در حمایت از ولایت، توصیه‏ ها و وصیت‌هاى پدرش را به یادها مى‏ آورد و آنان را به دفاع از حق شوهرش در مسئله خلافت (که در واقع حق امت بود) و نیز حمایت از حق خودش فرا مى‏ خواند. هر چند آنان با سردى و بى‏ مهرى پاسخ می‏دادند و براى دفاع از حق بى تفاوت بودند و بهانه و عذر مى‏ آوردند، ولى آن بانوى بزرگ، براى اتمام حجت، آنان را به این یارى فرا مى‏ خواند تا فردا نگویند کسى به ما نگفت و یادآورى نکرد!
مردم، با شأن و مرتبه‏ هایی که براى حضرتش مى ‏شناختند، به خاطر او، حضرت على‏ (علیه السلام)  را بیشتر مراعات مى ‏کردند. به نوشته مورّخان، زهراى مرضیه‏ (علیها السلام)  تا زنده بود، على‏ (علیه السلام)  حامى نیرومندى داشت و به خاطر فاطمه‏ (علیها السلام) ، حرمت على‏ (علیه السلام)  را پاس مى‏ داشتند. اما پس از شهادتش، على(علیه السلام) تنهاتر و بى‏ پناه‏تر گشت.
خط سیاسى فاطمه زهرا (علیها السلام)  بسیار روشن و روشنگر و ابهام ‏زدا بود. چنان مدبّرانه عمل مى ‏کرد که پس از او هم راه، روشن بماند.
اینکه وصیّت کرد پیکرش را شبانه غسل دهند و به خاک سپارند، تا آنان که بر وى ستم کردند و او را آزردند، در مراسم دفن او حضور نداشته باشند و از این حضور نتوانند بهره سیاسى ببرند و کارهاى خود را تطهیر و توجیه کنند، نمونه ه‏ایی از درایت و آینده‏ نگرى حضرت بود. هنوز هم مخفى بودن مکان دفن او، روشنگر حقیقت و نشانه ظلمى است که بر او و خاندان پاک پیامبر خدا رفته است.
وصیّت او نیز بار سیاسى داشت و بیانگر مواضعش در مسایل اجتماعى و سیاسى بود.


  • جهت سلامتی و تعجیل در فرج مهدی فاطمه(روحی فداک) صلوات...

نظرات  (۱۰)

***سلام همسنگری...
در خدمتیم...***

+ یازهرا(سلام الله علیها)
  • سعیده (ماندگار)
  •  جدا اینبار دیگه واقعا با عرض معذرت...!!!!!!!

    چون خیلی وقته لینک بودید ولی اشتباها با نام " حرم مادر "...!!!!!

    تصحیح شد...
    پاسخ:
    سلام،تشکر
  • سعیده (ماندگار)
  • سلام...

    عالی بود جناب...

    با عرض معذرت ، با تاخیر لینک شدید... : ))
    مشروح خطبه حضرت زهرا س واقعا خواندنیه ...

    عاقبت بخیر باشید
    سلام
    احسنت
    لبیک یا زینب
  • سیّدمیلاد موسوی
  • درود فراوان؛
    سپاس؛ بهره بردیم♥ 
    سلام
    وبلاگتان عالیستــ...

    مانا باشید
    سلام با افتخار لینک شدید
    پاسخ:
    سلام
    همچنین
    سلام داداش شما در سفیر تدبیر لینک شدید
    اگه لایق میدونید سفیر رو هم در وبتون به اشتراک بگذارید .
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    ارادتمندیم
    چشم حتما
    ***سلام همسنگری...
    بعد از چندین روز تلاش...
    الحمدلله تا نود درصد از کار پیش رفت...
    خودم بهش نمره ی خوبی میدم...
    بالأخره پس از فعالیت های فرهنگی گسترده در سطح شهرستان و استان...
    فعالیت خودش رو شروع کرده...
    ..در انتظار شما...***
    + یازهرا(سلام الله علیها)